söndag 13 juni 2010

Helg på Strand


Japp, två kvällar av "New noise" på Strand 30-31 juli alltså. Ett av banden, skånska Bäddat För Trubbel, skrev jag om på min demosida i Gaffa för nåt nummer sen.

Lyssna: www.myspace.com/baddatfortrubbel och läs:

”Bra skit”. Så står det i ämnesraden på mejlet som Gaffas Per Lundberg skickar mig med en länk till Bäddat För Trubbels MySpace-sida. Han har förstås helt rätt. De nio låtar som denna skånska kvartett släppt som cd-r i 50 (!) ex är tveklöst bra skit. Den gode Per kommer dessutom ihåg Kal P Dahl, den skånske raggardomptören som tragiskt gick bort 1985 och som jag bara måste förmoda är medlemmarnas främsta inspiratör. Kal P Dahls primitiva raggarrock på svenska uppskattades av både raggare och punkare, vilket kanske inte låter så märkligt i dag, men under 70-talet var det desto mer unikt.

Bäddat För Trubbel (som med sin demo bekräftar min föreställning om skånskan som främsta rock’n’roll-språket) har rimligtvis samma förmåga att ena folk ur olika läger. Om inte annat genom sina socialrealistiska och småbittra texter: ”Hon flyttade norrut för att förverkliga sig själv. Så hon sitter väl och raggar på en sunkig bar i kväll. Sånt är livet, så är det.” (”Sånt är livet”).