onsdag 19 maj 2010

Festen är (inte) över

Ny video med Bob Hund!
Kolla in "Festen är över" här.
---
Facebook-status: "Lyssnar på Bombus"
Jo, för nu är det dags för albumsläpp förstår ni. Nästa vecka släpps debuten och jag som haft plattan liggandes vid stereon i många långa veckor har äntligen - ÄNTLIGEN - lyssnat. Det låter bra. Precis som jag anade och som jag haft på känn sedan mars 2009 då jag första gången skrev om bandet här på bloggen.

Men du, kolla in bandets MySpace och avgör själv. Och om du gillar det du hör så klickar du dig vidare till Just Can't Hate Enough som lottar ut tre ex av skivan. Bra va? Livet leker och festen är inte över riktigt, riktigt än.

UPPDATERING: På tal om FaceBook så skrev Hanna Hellquist nyligen en text om gruppen "Menlösa Facebookvänner". Läs den här.

10 kommentarer:

Hjalle sa...

Hallå Wirus. Läste Hellqvists inlägg om Menlösa Facebook-vänner. Jag hör till dem som gillar gruppen skarpt och ofta skrattar, men inte alls åt det som hon anför. Hennes teori var något i stil med att "lyckade" storstadsbor (hippa singlar framförallt) skulle hånskratta åt arbetarklassens, i de "lyckades" ögon, trista svenneliv. Fast egentligen är storstadsborna bara avis på svennarna. Nånting ditåt om jag förstod saken rätt. Själv känner jag inte alls igen mig i det där. Menlöshet är en av få saker som är genuint klassöverskridande och vi lever alla mer eller mindre banala liv, fattig som rik. Men de flesta är nog ändå rätt nöjda med sina liv på det hela taget. Jag skrattar inte alls åt folks eventuellt menlösa liv. Har själv inte världens mest spektakulära liv direkt. Nej, det som fascinerar mig är att så otroligt många tycker det är värt att rapportera om sina vardagliga banaliteter till omvärlden. Vem förväntas vara intresserad av att någon har druckit kaffe eller längtar efter sol? Dessa banaliteter uttrycks ofta likt chattande 10-åringar av vanligtvis normalbegåvade vuxna människor (oavsett klass, ekonomi, utbildning och bostadsort). Dessutom använder många statusuppdateringarna som reklamtexter för dem själva. De försöker sälja in bilden av sig själv som så sjukt positiva, härliga, godhjärtade, flitiga, aktiva och allmänt fina människor som älskar varje sekund av sina liv. Allt detta kan kännas patetiskt, sorgligt, förljuget, korkat, irriterande, narcissistiskt och – menlöst. Uppdateringarna från Menlösa Facebookvänner är en motreaktion på detta och blir väldigt kul när de hamnar mitt i floden av alla bekräftelsetörstiga fjortisliknande uppdateringar av samma sort.

Patrik Wirén sa...

Hallå Hjalle!
Din kommentar var ju lika bra som hennes krönika. Jag tror visserligen att hon har en poäng, att man generellt får se upp så man inte riktar sparkar nedåt. Men kanske stämmer beskrivningen bättre in på hennes vänner än på mina. Jag gillar ju själv Menlösa Facebook-vänner och besöker sidan ganska frekvent.

Patrik Wirén sa...

Önskar jag hann utveckla men här ska kokas potatis... Hörs snart!

Hjalle sa...

Vägrar tro att upphovsmannens avsikt är håna folks menlösa liv, bara deras menlösa, banala och ofta korkat formulerade uppdateringar, oavsett vem som levererar dem. Och det är ju en viss skillnad.

Potatis finns de nån ting goRe?????????!!!!!!!!!!!

Hörs

Patrik Wirén sa...

LOL ;)

Anonym sa...

förstår verkligen inte varför så många tjatar om bombus? vad gör de som inte melvins och big business inte redan gjort minst dubbelt så bra?

Patrik Wirén sa...

Äsch, hur många är det som tjatar egentligen? Jag och Christoffer och nån undergroundblaska. Typ. Ingen anledning att bli upprörd.

Anonym sa...

Bombus + We Live in Trenches i sthlm 5/6 klubb gås
Kan bli bra!

Stie sa...

Kan och bör bli mycket bra.

stoffe sa...

Bombus ar humla pa latin tror jag. Flashigt!