onsdag 17 mars 2010

Veckans skivrecensioner



I dag recenserar jag Brukets debutalbum i Metro.
Hittar (som vanligt) ingen länk, men det såg väl ut ungefär så här i dagens tidning:

Artist: Bruket
Skiva: En Annan Klass (Citybird/SPD)
Betyg: 3

Fagerstas Bruket låter som många svenska punkbanden gjorde när 70-tal blev 80-tal, när tonåring blev vuxen och uttrycket nyanserades. Tänk Ebba Gröns tredje, självbetitlade, album. Samtidigt är det lätt att hitta nutida referenser på ”En annan klass” (som producerats av Pelle och Nicke Almqvist från The Hives). Florence Valentin har återanvänt samma The Clash-riff och här finns tydliga beröringspunkter med Håkan Hellström (Johnny med amfetaminet i ”En Midsommarnattsdröm” har blivit ”Jimmy med pulvret”).

Det tidiga 80-talet var en tid då punkarna sökte sig vidare. Det ska bli spännande att se var Bruket tar vägen efter den här debuten. Personligen älskar jag Stooges-stökiga ”Institutionaliserad #2126” som jag hoppas ger en fingervisning om nästa släpp.

---

Andra recenserar Bruket:

DN, Dalarnas Tidningar, Nerikes Allehanda, SvD.

---

Sedan tror jag bestämt att jag fick in ett tips om High On Fires "Snakes for the divine" i tidningen också. Andra som gillar skivan: Aftonbladet (4/5), SvD (6/6) och NWT (6/6).

---

Och ingen har väl missat att Dennis Lyxzén sjunger punk på svenska numera? Lyssna på Invasionen här.

Inga kommentarer: