söndag 26 oktober 2008

Ac/Dc både här och där


Pernilla Andersson (Foto Katarina Di leva)

Fredag förmiddag.
Jag befinner mig på en liten ö Stockholms skärgård. Det känns som om jag just klivit ur en tidsmaskin. Alla åker flakmoppe på smala steniga vägar och den lilla mataffären där vi försöker köpa kaffe öppnar först kl 14.
Här bor albumaktuella Pernilla Andersson och Dregen.
De verkar ha ett fint liv därute på ön.

Över en kopp kaffe pratar jag med Pernilla om kommande skivan, om isoleringen det innebär att bo på en ganska öde ö och om Vilhelm Mobergs "Soldat med brutet gevär". Lite överraskande snackar vi även om nya Ac/Dc-plattan. Det är Pernilla som för den på tal. Hon är lite knäckt.
- Åh, de har gjort en dålig skiva, suckar hon med lite ledsna ögon. Jag har ju väntat och väntat... Dregen är också besviken, men försöker ändå försvara bandet hela tiden.

Fredag kväll
Kontrasten mot Pernillas och Dregens lilla ö kunde inte vara tydligare.
Det är - av förståeliga skäl - väldigt sällan jag är på Stureplan, men den här kvällen är ett undantag. Naturligtvis prickar jag å mitt sällskap in en fredagskväll när hela stan just fått lön. Men det funkar ändå. Äter en fantastisk middag på Prinsen och sen vidare för sprit på nåt ställe som mest påminner om ett tonårsdisco. Även på Stureplan glider samtalet in på nya plattan med Ac/Dc. Den här gången är omdömena mer positiva.

Vare sig man gillar den inte så är en ny platta med Ac/Dc nåt som engagerar. Helt självklart landade skivan på svenska försäljningslistans förstaplats den här veckan.

Gör som närmare 2 miljoner andra, spana in videon till "Rock n' roll train" här.

Inga kommentarer: