torsdag 23 oktober 2008

Jukka och Helena på Dansens Hus

Det är inte ofta jag ser dansföreställningar, det måste jag erkänna.
Men sedan Jukka Rintamäki (Silverbullit) inledde sitt samarbete med koreografen Helena Franzén med en mäktig föreställning på Kungliga Operan i Köpenhamn 2005 brukar det bli en eller ett par per år.
Och nu är det dags igen.

1 november är det urpremiär för "Tide" på Dansens Hus i Stockholm.

Musiken är nykomponerad av Jukka Rintamäki och specialgjord för varje dansare och hennes rörelser. Så här säger Jukka till Dansenshus.se
- Det är väldigt roligt att komponera musik till modern dans. Det finns fina möjligheter att experimentera med musiken. Tankesättet, inställningen inom modern dans är väldigt öppen för hur en föreställning kan vara, hur musiken kan vara. Samtidigt så bestäms musikens ramar utifrån dansens form vilket gör att musikstyckena får väldigt spännande former. Nåt som jag alltid sökt efter men som sällan har någon plats i olika musikgenrer där man tänker inom mera bestämda ramar.
- Jag tror att folk som gillar Silverbullit kan höra likheter i musiken i "Tide". Dels i ljudbilden men också i uppbyggnaden av musiken. Det som skiljer sig förstås är att musiken jag gör är instrumental och att den har mycket längre förlopp.

Helena och Jukka Rintamäki var senast på Dansens Hus våren 2007 med "Act of no reply".

UPPDATERING
"Tide" spelas 1, 3, 4, 5 november kl 19:00 på Lilla Scen.

Inga kommentarer: