måndag 11 maj 2009

Vi och dom - igen och igen och igen...

Jag tror att det var vid sju-tiden i lördags.
David Sandström skulle börja spela nån timme senare och jag tog en festival- och intervjupaus på hotellrummet. Zappade lite mellan kanalerna på tv:n och hamnade i en tv-show där en snubbe ska bestämma sig för vilken tjej av tre utvalda han gillar mest. Jag tror hypnos ingick i konceptet (nu vet alla ni som ser lördagsunderhållning vad jag pratar om). En av tjejerna valdes bort av huvudpersonen, som var göteborgare, med motiveringen att hon är från Stockholm. Hon är visserligen jättesöt, men en tjej från Stockholm?
Knappast.

"Jag har kompisar som är från Stockholm, men skulle aldrig kunna vara tillsammans med en tjej därifrån".

Nej, det var inte smartaste killen i klassen som var i rutan den här lördagskvällen.
---
Dagen därpå läser jag om en lynchmobb i Vännäs, lille samhället där Dennis Lyxzén växte upp, som skrämt slag på en flyktingfamilj. Ett 50-tal Vännäsbor - unga och gamla - kastade sten mot huset och flyktingfamiljen tvingades förflyttas till en säkrare plats.

Givetvis fanns det en anledning till de upprörda känslorna, en tjej skulle enligt VK blivit utsatt för en "mindre förtret"... Men en lynchmobb?
Vilket jävla århundrade lever vi i egentligen?

Inga kommentarer: