lördag 5 april 2008

Ett annat semesterminne


Hanteringen av odöda (2006)

Efter fem sköna dagar på Gran Canaria var det dags för lite feberfrossa. Och dålig mage. Den där all inclusive-buffén fungerade bra ett tag, men till slut sa magen stopp. Och jag var inte den ende. Av sällskapets nio personer blev fyra dåliga.

Så mina sista 48 timmar i Arguineguin tillbringades i sängen. Till sällskap hade jag John Ajvide Lindqvists "Hanteringen av odöda". En utmärkt bok. Och jag tror faktiskt att den var särskilt bra i kombination med en intensiv feberfrossa. Scener med döda som kliver upp ur sina gravar blev som knarkhallucinationer där i hotellsängen och gjorde mitt sjukdomstillstånd aningen intressantare.
Och möjligen ännu jobbigare.

För det är en jobbig bok han skrivit, John Ajvide Lindqvist. "Hanteringen av odöda" är ingen skräckfilm man kan garva åt. Tvärtom. Den handlar ju trots allt om döden. Så som den verkligen ser ut. Om den ofattbara sorgen det innebär att förlora någon nära. Om desperationen hos de anhöriga som blir lämnade kvar.

Feberfrossan har lämnat mig för länge sedan men boken dröjer sig kvar.

Inga kommentarer: