onsdag 30 april 2008

Lou + J = Sant


Dinosaur Jr

Det märkligaste med konsertveckan i Stockholm är att 2/3 av Dinosaur Jr är i stan, nästan samtidigt. På torsdag är J Mascis på Debaser Slussen med Witch och dagen därpå är det dags för lo-fi med Lou Barlows Sebadoh på Debaser Medis.

Är det i själva verket så att de forna antagonisterna är så förtjusta i varandra att de planerar sina turnéplaner för att kunna vara nära varandra? När jag snackade med Lou i samband med Dinosaur Jr's återförening för några år sen var han i alla fall glad över att spela med J igen.

Jag antar att det är lite trevligare att turnera i dag jämfört med under åttiotalet?
Ja, det är mycket bättre. Framförallt har vi egna rum nuförtiden vilket känns helt fantastiskt.

Men ni kommer överens?
Visst gör vi det.

Har ni snackat igenom anledningarna till att du lämnade bandet?
Nej, inte direkt. Vi behöver inte det. J och jag kommunicerar bra musikaliskt och det räcker för mig. Jag har alltid vetat vad han vill. Det kommer nog att dröja ett bra tag, om vi någonsin blir riktigt bra vänner. Men å andra sidan har vi aldrig varit särskilt nära kompisar. Fast jag gillar honom, han är en kul snubbe och vi hänger ihop hela tiden. Med tanke på vår bakgrund är jag tacksam över att vi lirar ihop igen. Jag gillar människorna jag har omkring mig.

Inga kommentarer: