måndag 19 maj 2008

Svenska plattor som inspirerat (del3)

Vilka svenska plattor har inspirerat allra mest? Jag kollar läget med våra inhemska favoritartister. Den här veckan tipsar Dregen från Backyard Babies om en blågul metalklassiker.



ENTOMBED

"Wolv
erine Blues"
(1993)


"Ja, förutom mitt intresse för 7" vinyl-singlar som kom till genom Televinkens singelklubb så måste jag nog ändå välja Entombeds "Wolverine Blues".
En ljudbild som låter som kinesiska muren med elektrisk taggtråd runt. Omöjlig att ta sig förbi eller över. Den har allt. Sväng. Spelglädje. Aggressivitet.
Denna platta gjorde att även vi senare jobbade med Thomas Skogsberg med Backyard Babies och The Hellacopters.
Denna platta fick mig till och med att köpa likadana högtalare till min hemstereo som Skogsberg mixade "Wolverine" på!"
((( DR3G3N, Backyard Babies )))

Inga kommentarer: