måndag 12 januari 2009

Elins tips inför Guldbaggen 2009


"De ofrivilliga" - Linnea Cart-Lamy och Sara Eriksson.
(Foto SF)


I dag är det filmbranschens tur att uppmärksammas när guldbaggar delas ut till årets bästa svenska filmer. Jag har dålig koll på läget, det måste jag erkänna. Men Elin Larsson, Metros eminenta filmrecensent, vet vad som gäller.

Här är hennes tips.

Det är nästan dött lopp i år mellan de tre kandidaterna till priset för Bästa film. Svårt att säga vad juryn kommer att ta för beslut - Troells film "Maria Larssons eviga ögonblick" är svensk Oscarskandidat, nominerad till Golden Globe och har prestigemässigt störst chans. Tomas Alfredson skapade å andra sidan ren poesi på filmduken med "Låt den rätte komma in", visuellt sett är den starkast och innehöll mycket av det där man innerst inne längtar efter när man går på bio: en känsla av magi. Ruben Östlund har redan korats som svensk films nya hopp och "De ofrivilliga" har hyllats unisont i svensk press samt plockat hem en packe internationella priser.

Jag går på hjärta istället för logik och röstar för min personliga favorit "De ofrivilliga" som Bästa film 2008.


Den som plockar hem flest priser borde ur rent matematisk synvinkel bli "Maria Larssons eviga ögonblick" för den är trots allt nominerad i varenda långfilmskategori. Men jag tror ändå på "Låt den rätte komma in", trots att den kanske inte kniper de tyngsta priserna tror jag den ändå har chans på kategorier som Bästa manus och Bästa foto. Kanske även Bästa manliga biroll - även om Per Ragnars nedtonade, mycket imponerande insats i filmen var mer än lovligt kort.


Bland dokumentärfilmerna hoppas jag definitivt på
"H:r Landshövding", en helt fantastisk film på alla sätt och vis. Bland kortfilmerna är det hård konkurrens men "Lögner" ligger förstås bra till, även om "Dockpojken" är ett wild card.

Guldbaggen 2009 sänds i SVT kl 20.

Inga kommentarer: