torsdag 22 januari 2009

spandex, sprej, smuts & sleaze

Ibland är DN På Stan allt man vill att den ska vara. Som i dag när Strage har skrivit en artikel om Dave Lepard, Crashdiets sångare som tog livet av sig för tre år sedan. Rubriken lockar tveklöst till läsning.

"Spandex, Sprej, Smuts & Sleaze - Berättelsen om leopardmannen".

Vi träffades bara en gång, jag och leopardmannen. Vi var båda i Växjö (tror jag det var) bara nån månad innan han gick bort. Entombed gjorde en av sina första spelningar med ny trummis och jag åkte med bandet från Stockholm för att spana in nyförvärvet. Förutom Entombed spelade också Violent Work of Art, Evergrey - och Crashdiet. En stund innan Crashdiet äntrar scenen kommer Dave fram till mig och presenterar sig. Han berättar att han brukade stå utanför replokalen där jag tillbringade mina tonår och lyssna när vi repade. Vi pratade lite om kvarteren där vi antagligen gjorde ungefär samma (jättedåliga) saker, fastän med några års mellanrum - han var nio år yngre än jag.

När banden spelat klart åkte jag och Entombed hem till Stockholm igen. Om jag minns rätt stannade Crashdiet kvar i Växjö under natten.

Kort därpå tog Dave Lepard sitt liv i lägenheten i Gottsunda utanför Uppsala.

På lördag hålls hyllningsgalan Rest In Sleaze för tredje året till Dave Lepards minne. Plats: Nalen, Stockholm. Band: Vains of Jenna, Crazy Lixx, Fornicators, Baby Jane, Sister Sin, Lizzy Pistol and The Transylvanian Transvestites.

Inga kommentarer: