fredag 9 oktober 2009

Hatad recensent



Man sågar inte Tokio Hotel ostraffat. Jag har aldrig någonsin fått så starka reaktioner på en skivrecension. Det får mig att minnas hur jag själv som 11-åring djupt och innerligt HATADE recensenter som inte fattade att Kiss var världens bästa band.

Här är ett urval:

Hejsan, jag är ett fan av Tokio Hotel och jag liskom många andra har reagerat över er skitiga recension om deras nya album HUMANOID. Nu ska jag fan säga detta till er och jag hoppas ni skärper er till nästa gång i skriver om TH, för de är värda en stor applåd för vad de åstadkommer inom musiken.

En dålig recesnör blir jag bara så jävla irriterad på för att det är så uppenbart att de knappt lyssnat på skivan och är inställda på att skriva negativt oavsett om de tycker om hur det låter eller inte.

Och om de nu ändå ska finnas, varför inte göra sitt jobb ordentligt då? Usch, blir så jävla irriterad.

Hur är det egentligen möjligt att vara så fruktansvärt äckligt omogen och oseriös när man jobbar för en tidning?

Jag läste recensionen i metro i morse, men kan inte hitta den någonstans på nätet. I alla fall blev dem totalt sågade. "Identitetslös" kallade han skivan... Dessutom påstod han att det var lamt och... vad var det nu... äsch, jag minns inte. Vill inte minnas, för jag blev riktigt ledsen när jag läste det. Jag tyckte det var en förnedrande recension, och jag vet att man ska kunna ta den dåliga kritiken, men det här kändes rentav som påhopp, typ som om det var en hatare som skrivit, men jag vet inte. Överreagerar säkert. Kanske är jag bara känslig eftersom jag tycker så mycket om TH, men jag blev i alla fall arg, riktigt arg...

Fy fan vad jag hatar svenska kritiker. Den från Metro och Aftonbladet tyckte jag bara skrek "Jag skriver skit om dom så får jag pengar." Asså skulle man igentligen fråga dom ansikte mot ansikte så skulle dom nog inte säga allt det där. Men att kalla dom allt detta för att dom inte gillar musiken är ren, barnslig, bullshit!!!!!!!!!

Det är pinsamt att komma från sverige då svensk media är så här och kommer nog alltid vara såhär mot Tokio Hotel, de som har sin stil klädmässigt, musikaliskt och smink m.m. Varför ska alla artister vara anonyma popartister som inte säger ett piss? Varför vågar ni inte stå för det ni tycker? Typiskt svensk media. Fy fan!

jag tycker det är hemskt att sådana här recensioner går ut i tidningen, varför kan ni inte hylla Tokio Hotel för deras jobb de har lagt ned på den här plattan. Det har tagit ett år att göra Humanoid, killarna har jobbat dag ut och dag in, de har lyckats erövra hela världen med sin musik och de startade bandet helt själva när de var små tonåringar. Tänk hur få sådana artister det finns som har lyckats med vad Tokio Hotel har lyckats med. De killarna är helt otroliga. varför ska ni bara klanka ned på dem?
Om ni lyssnar på skivan så´kommer ni höra hur bra låtarna är, för jag vet att när ni lyssnade första och enda gången så hade ni dövörat till CDn.

UPPDATERING:
Länk till recensionen

9 kommentarer:

beardonaut sa...

Jag skrev det första mailet. Liskom.

Patrik Wirén sa...

Aha, så det var du? Misstänkte det hela tiden.

Anonym sa...

ja fy fan livet som "recesnör" är hårt

Herral de Santina sa...

Jag önskar att jag fick vara en recensör.

Ola sa...

"varför kan ni inte hylla Tokio Hotel för deras jobb de har lagt ned på den här plattan."

Stor humor!

Anonym sa...

Underbart om man ska gå på hur mycket energi som lagts ned på ett arbete snarare än resultatet.

Fredrik sa...

Musikrecensenter i Sverige är en särskilt frustrerande särart av kulturfascister, så jag förstår frustrationen från emokidsen.

En riktig musikkritiker borde väl vara kunnig och intresserad av all musik eller åtminstone inse att MTV-musik bör jämföras med MTV-musik och inte automatiskt avfärdas som skit. Men dom har för mycket att förlora på att skriva sanningen, som Dylan väl sa. Småpåvar på Aftonbladet är inte intresserade av musik utan bara sin skivsamling och sitt eget mindevärdeskomplex.

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:acfoxztaldje

Jag har aldrig hört Tokio Hotel. Men det här är en bra, konsekvent och seriös recension av det slag man aldrig hittar i Sverige.

Patrik Wirén sa...

Lyssna på Tokio Hotel så kan vi snacka sen. Hälsningar från ett stort Green Day-fan.

frida sa...

Såklart blir fanse upprörda. Skulel vilken fan som helst bli om deras älsklingsband/artiskt blir nersågad.

Men det har uppstått ett hat mot TOkio Hotel som itne är rättvist! De flesta har inte ens hört musiken och hatar som. Kallar dom emo för dom ahr sett en bild på dom? Emo är liksom en musistil så... SEn blir ju väldigt många påverkade av recensioner som dränks av negativa ord och liknelser i varje mening. Jag tycker såklart att ni recensenter sa få skriva era egna åsikter!
MEn just om TH så blir recensionerna ofta om fansen och om bandets utseende, kränkande saker och fördomar.
Inte själva skivan alltså. Läs andra TH recensioner så ser man. Varje ord är negativt och man märker att det inte bara är musiken det handlar om där. Och att Humanoidskivan är det sämsta tyskarna gjort sen andra världskriget som en skrev, är ett felaktigt sätt att formulera deras omogna hat.
Musik är musik! Folk tycker olika och man ska inte ifrågasetta varför dagens UNGDOMMAR gillar Tokio Hotel. ;)