onsdag 7 oktober 2009

Veckans skivrecensioner



De sminkade farbröderna i Kiss är tillbaka på skivdiskarna med "Sonic Boom". En dålig titel men en överraskande bra platta som jag ger en trea i dagens Metro. DN tycker det räcker med en tvåa, men både GP, SvD, Aftonbladet, Expressen, Corren och Kristianstadsbladet är mer positiva.
---
Tyvärr har jag också tvingats lyssna på Tokio Hotel. Betyg: 1. DN och Expressen ger samma bottenbetyg åt de tyska tonårsidolerna. Nu antar jag att det bara är att invänta hatmejlen från ilskna tonårstjejer...
---
Annat det skrivs om: Air (2 GP, 4 DN, 5 SvD), Tutankamon (med folk från Peter, Bjorn & John, Shout Out Louds, Cooncretes och The Plan), Asha Ali (Bland annat en fyra i SvD), Ace Frehley, Backstreet Boys, Nisse Hellberg och Lou Barlow (3 i DN).

5 kommentarer:

Andréas sa...

Kiss har jag inte brytt mig om på evigheter men jag måste säga att nya plattan är mer än ok. Håller med dig i din recension, skulle nog gett den en stark trea.

Patrik Wirén sa...

Vi är rörande överens.

Anonym sa...

Lite förvånad över att Aftonbladet är den enda stora tidningen som bemödat sig att recensera nya Alice In Chains-plattan. En comeback jag personligen var extremt skeptisk till men med resultatet i hand tycker är oväntat bra. Men oavsett åsikt om plattans kvalitet och den nya sångarens legitimitet undrar jag om det verkligen är en sån "icke-händelse" att den bör gå helt obemärkt förbi i flödet av skitplattor som recenseras överallt? /Roddan

Patrik Wirén sa...

Själv har jag bara hört en låt från plattan, men den lät oväntat bra. Ska kolla upp skivan vid tillfälle. Plattan var med och diskuterades på Metro veckan den släpptes men fick inte plats. Det är ju bara 5 skivor per vecka som recenseras. Men i landsortspressen fick Alice In Chains mer utrymme. UNT sågade skivan, men de flesta var rätt positiva.

Anonym sa...

Ja, såg att UNT sågade den rätt friskt. GP hade också en recension men inte modertidningen. Den är väl värd den chans. Finns ett par trista spår men förutom det så är god klass på både låtar och sound. Naturligtvis når den inte upp till gammal Dirt-standard. Vilket den har gemensamt med typ 98% av min skivsamling. Men som comeback-platta och i jämförelse med nästan allt som släpps inom hårdrocken idag är den klockren. Tycker jag. Ha det gott. /Roddan