tisdag 26 augusti 2008

Imperiet på dvd

Den 11 september 1988 gjorde Imperiet sin allra sista spelning på Ritz i Stockholm. Allt dokumenterades på film av deras polare, Peter Stormare. Nu på 20-årsdagen av Imperiets sista spelning släpps konsert DVD:n ”Här föll Imperiet” via Peter Stormares eget bolag Stormvox Records med Jonas Åkerlund som producent.

Såhär skriver Peter Stormare själv:

”Regnigt september i Sverige 1988. Imperiet hade en kämpig kväll på Kolingsborg, Slussen. När jag insåg efter "Slaget på Kolingsborg" att Ritz kunde bli det allra sista som Imperiet gjorde, satte jag igång med en förgiftad leverkorvs idoghet. Jag hade en Semi-Pro Sonykamera och lyckades låna en till. Jag berättade på Kolingborg att jag ville filma. Till svar fick jag ett JA med breda leenden. Ingen trodde väl att det var möjligt att fixa detta på mindre än 24 timmar. Jag rekade på dagen. Ritz låg ödsligt. Min andre fotograf blev Mette Von Krogh som är en utmärkt fotograf och nära vän. Hon fick bli Kamera A, stationär ungefär vid PA bordet.

Detta är inte en konsert filmad under idealiska förhållanden med fem kameror och kranar och med speciell belysning... MEN det är unik konsert filmad med kärlek och inlevelse. Vi har fångat en hel konsert på två kameror. Här får man komma under skinnet på ett av Sveriges bästa band. Till slut vill jag bara tacka Pimme, Perting, Falconetti, Aspen och Puder för att ni gav mig förtroendet att föreviga detta och för att ni lät mig vara en vän och en del av dessa unika vingslag i Svensk rockhistoria. Tack för alla fantastiska minnen och galna infall som jag bevarar nära mitt hjärta. Ni är alla genialiska individer som funnit en tillvaro efter Imperiet. När jag skriver detta i West Hollywood 29 Juli 2008 känns det som 20 år bara är några veckor. Vi är alla lite äldre men materialet blir i mitt tycke bara bättre och bättre. Förhoppningsvis har vi alla även blivit bättre, både som artister och människor.”

(Playground)

Inga kommentarer: