söndag 24 augusti 2008

Lennon på Sheraton

Fredag 22 augusti

Träffar sångerskan Lennon Murphy på Sheraton. Medan ett tv-team från TV4 packar ihop sina saker frågar hon mig om jag röker. Nej, svarar jag, men tillägger att jag gärna gör henne sällskap. Så vi står utanför hotellet och hon röker sina Camel. Hon ser utvilad och fräsch ut. Ändå säger hon att hon bara sovit två timmar i natt. Eftersom vi i Sverige inte dubbar programmen kunde hon inte sluta zappa mellan kanalerna, vilket resulterat i rejäl sömnbrist.
- I Tyskland kan man bara se BBC News, suckar hon.

Sedan pratar vi en halvtimme om Yoko Ono, som hotar att stämma henne för att hon använder namnet Lennon (vilket är lite sorgligt eftersom Lennons mamma gav henne namnet som en hyllning till John), om att turnera med Mötley Crüe (nej, det är inte som i "Dirt"), om att ha sin treårige son med på turné och om metal. Heavy fucking metal.
När intervjun är avslutad följer hon mig ut på troattoaren för ännu en cigarett. Vi pratar mer om hennes son, hon säger att han gillar lego och att hon saknar honom.
- Nu förstår jag hur hans pappa känner sig när jag tar med honom på turné, ler hon med ledsna ögon.

Vi säger adjö och jag åker för att hämta min dotter på förskolan. Senare på kvällen, medan jag äter thaimiddag med några vänner, sitter hon på ett plan till Bryssel för fler möten med människor hon inte känner.

Och jag tänker att den där vanliga vardagen är nog inte så himla dum ändå.

Inga kommentarer: