fredag 1 augusti 2008

Trent om Cash

I en intervju med The Sun berättar Trent Reznor (Nine Inch Nails) om hur det kändes att höra Johnny Cash framföra hans "Hurt". "Det var som att se någon kyssa ens flickvän", säger sångaren.
Läs mer på Aftonbladet

Själv konstaterar jag att "Hurt" är en av de bästa låtarna som någonsin skrivits. Och att Johnny Cash gör en helt fantastisk version som faktiskt är snäppet bättre än originalet. Blir musik någonsin vackrare än när herr Cash sjunger "What have I become.."? Nej, jag tror inte det.
Se och lyssna här

9 kommentarer:

Anonym sa...

"Hurt" har även använts av en svensk artist. Rapparen T-Roc har använt sig av en del i den låten som refräng på sin egna låt, med just titeln "Hurt". Låten finns att ladda hem gratis på www.frizon.info/tonykoma

Personligen tycker jag att Johnny Cash's version är den absolut bästa av de alla, pga hans liv. Det känns mer som hans story, men även Trent Resnor och T-Roc har sin beskärda del i bagaget.

Anonym sa...

Nu verkar du förvränga det Trent faktiskt sa och vinkla det på det sättet som att Trent faktiskt Inte var nöjd över covern, vilket han var.

du borde ha läst Hela artikeln, innan du uttalat dig.

Marsch sa...

Så väldigt sant.

Patrik Wirén sa...

kim - jag ska kolla upp T-Roc. Kände inte till hans version.

Anonym - Visst hade jag läst artikeln! Trent har sagt i åtskilliga intervjuer att han är jävligt stolt över att Cash ville spela in en av hans låtar. Det Trent menar med citatet "det var som att se någon kyssa ens flickvän" är att Hurt är jävligt personlig för honom.

Marsch - Ja, visst är det? Men då är ändå Nine Inch Nails version helt knäckande bra redan från början. Herregud vad jag lyssnade på Downward spiral när den släpptes. Den håller fortfarande.

Klaus-Peter Beiersdorf sa...

Fyfan va överens vi är om detta Rogert. ;-)

Jag vill påstå att detta sannolikt är den bästa låten, alla kategorier, någonsin.

Patrik Wirén sa...

Klaus! Visst är vi överens. Trots att du är en gammal synthare som envisas med att kalla mig jävla emo så tycker vi faktiskt lika. Fint.

Anonym sa...

Med NIN är låten skit. Jag stänger av.

Det är först med Cash, som den går att lyssna på.

Anonym sa...

Har du tänkt på att Cash sjunger "I wear this crown of thorns" medan Trent sjöng "I wear this crown of shit".

hehe...

Patrik Wirén sa...

Jodå, visst har jag tänkt på det. Cash tyckte inte riktigt om ordet shit. Kände väl att han var för gammal för att uttrycka sig så pubertalt. Det har troligtvis med hans gudstro att göra. För visst blev han troende på äldre dar, mannen i svart?