tisdag 18 november 2008

Gubbslem


Brody, Spinnerette (ex-Distillers)

Guitar World listar de 20 hetaste kvinnliga gitarristerna. Kul med annat än Malmsteen och andra trötta gubbar på de där sidorna, kanske du tänker. Tills du läser den Slitz-aktiga texten och inser att det här är männens lilla lekstuga där en tjej är antingen snygg eller ful, medan en man är begåvad eller obegåvad.
Tröttsamt värre.

Since we here at Guitar World appreciate the finer things in life—like guitars and girls—we thought it was high time we present our list of the Top 20 Hottest Female Guitarists.
As if this idea wasn't ridiculous enough, we decided to disregard musical skill and technique entirely in lieu of judging these players strictly on their aesthetic merits.

Allt är som vanligt alltså.

7 kommentarer:

Klaus-Peter Beiersdorf sa...

TRIST!
Varför gör dom så? Hela tiden?

Anonym sa...

Haha, sjukt förutsägbart men också lite roligt att de uppfyller alla förutfattade meningar man har.

Anonym sa...

Ok, hur ser den riktiga listan ut då? De de 20 bästa kvinnliga gitarristerna ur ett musikaliskt perspektiv?
1. Poison Ivy (Cramps) 2. Poison Ivy 3. Poison Ivy
4. Poison Ivy 5. Poison Ivy 6. Poison Ivy 7. Poison Ivy 8. Poison Ivy 9. Poison 10. Poison Ivy 11. Lori S (Acid King) 12. Liz Buckingham (Electric Wizard) 13. Linnéa Olsson (Sonic Ritual) 14. Öhh...
Nej, sen kommer banne mig inte på några fler som är gitarrister på riktigt. För jävligt egentligen. Några fler borde man komma på.

Patrik Wirén sa...

Det finns en del namn på Guitar Worlds lista som funkar utmärkt om man snackar ur ett musikaliskt perspektiv. PJ Harvey till exempel. Och Joan Jett! Herregud, Joan Jett... Amber (Jucifer) hade lätt platsat på min lista. Liksom Brody.

Anonym sa...

Tänkte på PJ Harvey också, men kan man verkligen säga att hon är gitarrist bara för att hon brukar hänga på sig en gitarr ibland? Är det hon som spelar ledgitarr på sina skivor eller någon annan? Jag vet inte. Förstod att du skulle dra till med Joan Jett. Är inget fan men ok, hon är i varje falla gitarrist på riktigt. Amber och Brody har jag inte koll på. Vilka är det? Poison Ivy så överlägsen i min värld för att hon har mejslat ut en helt egen, avig spelstil som passar perfekt för Cramps och ger karaktär åt bandet (och då har jag inte ens nämnt att hon ser brutalt cool ut också). För att kallas gitarrist måste man bidra med mer än att bara kompa lite ibland, tycker jag.

Anonym sa...

Ha ha Hjalmar du är för göllig. Sätta mig där på listan ihop med Lori och Liz när du inte kom på några fler. Bäst är dock alltid Girlschool-Kelly.

Anonym sa...

Precis! Hur skulle jag våga gör nåt annat?