torsdag 27 november 2008

Kiss my ass


Kiss 1980

Bara någon vecka efter jag fyllt 9 gick jag på min första konsert.
Under flera år hade jag varit närmast besatt av Kiss och vid något tillfälle sa min pappa att nästa gång bandet kommer till Sverige, då ska vi minsann gå och se konserten.
9 oktober 1980 var det dags.
Kiss spelade i Erikdalshallen med rätt okända Iron Maiden som förband och jag var där och upplevde höjdpunkten i mitt 9-åriga liv. Jag inbillar mig faktiskt att jag än i dag minns hur det hettade till i ansiktet när Gene sprutade eld. Min pappa minns mest hur det tjöt i öronen efteråt på grund av den enorma ljudnivån.

Nu, en väldig massa år senare, har jag en dotter som är två år. Hon kommer antagligen inte kunna se sitt favoritband när hon är nio. I Sverige kan ingen under 13 år gå på inomhuskonserter överhuvudtaget (om inte arrangören ser till att ljudnivån är på en nivå som är anpassad till barn). Det har Socialstyrelsen bestämt. Och jag VET att de menar väl. Jag VET att ett barns öron är känsliga. Och jag VET att alla föräldrar kanske inte är lika medvetna om hur man skyddar de där små öronen.
Men ändå.

Det är lite knäckande att jag inte kommer kunna ge Vega en sådan upplevelse som min pappa gav mig den där höstkvällen 1980.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jovisst är det trist! Fast jag har varit på tonvis med konerter och festivaler med min numera 18-äriga dotter och det är lika magiskt (men tragiskt) vare sej man är 9, 13 eller 15. Min yngsta dotter (som blir 11 om ett par veckor) vill åka till Hultsfred nästa år med pappskallen. Synd bara att man blir tröttare (och bekvämare) ju äldre man blir.
Min första konsert var oxå Kiss på Scandinavium '75. Då fick jag, som 10-åring, gå själv med två kompisar, utan pinsamma vuxna. *L*

/Senap

Patrik Wirén sa...

Va? Gick du å två kompisar på Kiss själva, utan någon vuxen, när du var 10 år? De e fan hardcore. Jag var nog 14-15 när jag stack till sthlm på konsert utan vuxna i sällskapet. Tror det var Saxon som lirade.

Anonym sa...

Ja, lite hardcore var det nog fan. När jag var 14 och AC/DC, Kinks och Rockpile besökte GBG fick jag till och med gå själv! Och det var ju lite läskigt för en okysst liten grabb. Men ville man se Bon Scott och Ray Davies fick man vara tuff. Fast på den tiden fanns ju inte ungdomsgäng eller pedofiler?

/Senap

Anonym sa...

Patrik, om din dotter skulle vilja gå på en stor konsert när hon är nio är det helt lugnt, åtminstone enligt nu gällande praxis. På Kiss konsert i somras var det flera tusen kids i gissningsvis åldrarna 4 till 8 år. Vakterna brydde sig inte. Ingen kollar leg och ingen bryr sig om ålder. Så länge detta inte uppmärksammas för mycket (ooop!) kommer denna praxis att fortleva. Däremot är det svårt och ibland omöjligt att få med småttingarna på klubbspelningar.

Anonym sa...

Fast när Vera är 9 så vill hon säkert gå och se på Vikingarnas återföreningsturné eller nåt sånt. Dagens ungdom kan man inte lita på. /Roddan

Patrik Wirén sa...

Jag hoppas du har fel vad gäller Vega. Det är självklart vårat ansvar som föräldrar att se till att våra barn inte är intresserade av Vikingarna å annat trams.

Anonym sa...

Och du gjorde alltid som dina föräldrar såg till att du skulle göra..? /Rod.

Patrik Wirén sa...

Självklart.

Spader Ess sa...

Jag vet hur det är. Har bråkat med både Ticnet och Socialstyrelsen om det där. se http://spaderess.blogspot.com/2008/02/frbannad-frlder.html

Problemet ligger i att 13-årsgränsen är en rekommendation från SocS, men arrangörerna väljer att tolka det som en lag.

Lite roligt att det är 3 års rekommendation på evenemang såsom Monster Jam.

Dock valde jag att försöka eftersom kollen är så kass, så i somras gick jag med min 12-åriga dotter på Kiss och hon var i extas.

Anonym sa...

Och jag och min (då) 9-åriga dotter var på Tegan and Sara på Konserthuset. Visste inte ens om att det fanns en sådan gräns men den spelningen kanske ansågs lagom kristen för att funka på ett barn?

/Senap