torsdag 19 februari 2009

Tyrol i går

The Bronx har lämnat Stockholm.
Klockan fyra i morse rullade turnébussen mot Köpenhamn för en spelning på Loppen, Christiania. Gitarristen verkade en aning nervös inför Christiania, sa att han hört att det är ett läskigt ställe. "Du behöver inte oroa dig", sa jag och berättade att Christiania faktiskt varit en ganska harmonisk plats då jag varit på besök. "Det enda du behöver oroa dig för är att publiken möjligtvis är lite tröttare än på andra ställen". Men vad vet jag. Sist jag var på Loppen var troligtvis när jag såg Thåström med Peace Love & Pitbulls nån gång när 90-talet var ungt.

I går då?
Jo, för fan. The Bronx är alltid The Bronx och det är aldrig dåligt. När de är som bäst finns det få som kommer i närheten av deras stenhårda punkrock-sväng. Möjligen höll spelningen på Debaser Medis 2007 en jämnare nivå, men topparna var högre den här gången. Trots ett rätt pissigt ljud (för lågt) var det en bra kväll.

Men "White guilt" tycker jag nog att man kan ta bort ur låtlistan redan i kväll.

Förbandet, duon MC Rut, känns för övrigt klart lovande. Bra Perry Farrell (Janes Addiction)-aktig sång och ett gäng låtar som jag gärna hör igen. Lyssna själv här

Nedan: The Bronx från Hultsfred 2004.

Inga kommentarer: